Ahad, 14 November 2010

Rawatan Kepada Berlainan Jantina


Perempuan merawat lelaki

Terdapat hadis2 yg sohih yg menyebut tentang perempuan merawat lelaki yg bukan mahram. Diantaranya:

1. Rabie' binti Mua'awwiz r.a berkata:

"Dahulu kami berperang bersama Nabi s.a.w melakukan kerja2 memberi minum, merawat tentera2 yg cedera dan membawa balik mayat2 ke Madinah." (Hr Bukhari)


2. Anas bin Malik r.a berkata:

"Sesungguhnya Rasulullah s.a.w pergi berperang dan turut bersamanya adalah Ummu Sulaim serta beberapa wanita Ansar yg memberi minum dan merawat tentera2 yg luka." (Hr Muslim)

3. Ketika mana Saad bin Muaz ditimpa kecederaan dalam peperangan Ahzab pada tangnnya; Nabi s.a.w menempatkannya di dalam satu khemah dan menenyerahkan urusan perawatan kepada Rafidah al-Aslami r.a. Tentera2 yg lain yg tercedera juga diserahkan kesemuanya kepada beliau utk dirawat." (Hr Bukhari)

Lelaki merawat wanita:

"Ummu Salamah meminta izin kepada Nabi s.a.w untuk berbekam. Nabi s.a.w mengizinkan dan menyuruh kepada Abu Taybah utk membekamnya." (Hr Muslim)

Pandangan Ulama

Harus pengamal perubatan lelaki merawat perempuan yg bukan mahram dan pengamal perubatan perempuan mengubati lelaki yg bukan mahram dgn syarat2 berikut:

1. Tidak ada org yg sama jantina yg boleh merawatnya.

2. Melihat dan menyentuh pada tempat2 yg diperlukan sahaja.

3. Pengamal perubatan kafir yg sama jantina lebih diutamakan darpda pengamal perubatan muslim yg berlainan jantina.

4. Hendaklah perawatan yg berlainan jantina tidak berlakunya khalwat yg diharamkan. hendaklah ditemani dgn mahramnya atau wanita yg dipercayai. Nabi s.a.w bersabda:

"Janganlah seorang lelaki itu berkhalwat dengan perempuan melainkan adanya mahramnya."(Hr Bukhari dan Muslim)

rujukan: Mudawatur Rajul Lil Marah oleh Muhammad Ali al-Bar.