Isnin, 22 November 2010

Fakta :Masjid Al-Aqsa


Masjid Al-Aqsha (Bahasa Arab: المسجد الاقصى , Al-Masjid Al-Aqsa, arti harfiah: “masjid terjauh”) adalah salah satu bangunan yang menjadi sebagian daripada kompleks bangunan suci di Kota Lama Jurusalem (Jerusalem Timur) yang dikenal dengan nama Al-Haram asy-Syarif bagi umat Islam dan dengan nama Har Ha-Bayit (Bukit Baitullah atau Temple Mount) bagi umat Yahudi dan Nasrani.

Dalam sirah Muslim (Al-Qur’an nul karim ) menyatakan bahawa Nabi Muhammad SAW diangkat ke Sidratul Muntaha dari tempat ini pada tahun 621 Masihi, menjadikan masjid ini sebagai tempat suci di dalam Islam (sila rujuk kisah Isra’ Mi’raj.)

Masjid Al-Aqsha yang dulunya dikenal sebagai Baitul Maqdis, merupakan kiblat solat umat Islam yang pertama sebelum dipindahkan ke Ka’bah di dalam Masjidil Haram. Pada mulanya, kiblat bagi umat Islam menuju ke arah Baitul Maqdis sehinggalah Nabi Muhammad SAW menyebarkan Islam ke Mekkah. Selepas itu, kiblat solat adalah Ka’bah di dalam Masjidil Haram, Mekkah sehingga sekarang.

Masjid Al-Aqsha yang ada ketika ini adalah masjid yang dibangunkan secara berkekalan oleh Khalifah Abdul Malik bin Marwan dari keturunan Umayyah (Dinasti Bani Umayyah) mula pada tahun 66 H dan selesai tahun 73 H.

Pembakaran Masjid Al-Aqsha pada tarikh 21 Ogos 1969 tmenyebabkan tertubuhnya Organisasi Konferensi Islam yang ketika ini dianggotai sebanyak 57 negara. Pembakaran tersebut juga mengakibatkan mimbar lama yang bernama “Shalahuddin Al-Ayyubi” habis terbakar. Dinasti Bani Hasyim, pemerintah Kerajaan Jordan telah mmbinanya semula kerana keturunan mereka mempunyai pertalian darah dengan Nabi Muhammad SAW. Kerana menurut tradisi, keluarga mereka bertanggungjawab untuk menjaga kawasan itu.

Dalam perkembangan semasa sekarang, Masjid al-Aqsha semakin terancam. Masjid yang memiliki nilai sejarah yang begitu luar biasa ini, mula dikaburkan oleh zionis Yahudi sehingga umat Islam tidak tahu lagi mana masjid al-Aqsha yang asli dan palsu. Mereka membina satu lagi masjid dengan kubah emas yang diberi nama Masjid As Shakhrah (The Dome Of The Rock) bagi menipu umat Islam.
Berikut adalah gambar masjid al-Aqsha yang sebenar:






kawasanya




Salah satu sebab mengapa yahudi dan Israel terlalu ingin merobohkan masjid ini adalah kerana mereka ingin mencari dan menggali kitab-kitab dan buku-buku dari Nabi Allah Sulaiman yang dikatakan ditanam dibawah masjid ini. Kerana mereka memerlukan buku dan kitab tersebut untuk menguasai duna dan alam jin.
Sebab itulah sekaran ini meraka melarang orang awam untuk memasuki masjid ini lebih-lebih lagi bagi umat islam. Mereka juga mula mengorek lubang dan terowong menuju kebawah kawasan majisd tersebut.