Ahad, 10 Oktober 2010

MEMPERBETUL DIRI SIFAT TERPUJI MUKMIN SEJATI

Selaku hamba Allah yang serba lemah, manusia tidak                              
                                                       sunyi daripada salah dan silap serta melakukan dosa atau
                                                     kesalahan. Sebab itu setiap manusia perlu menginsafi
                                                kekurangan dan kelemahan diri masing-masing.

Walaupun seseorang itu dilebihkan Allah dengan kurniaan pangkat dan harta. Allah tidak menghendaki ia menjadi seorang yang sombong atau berasa dirinya serba cukup.

Sebaliknya, ia perlu menginsafi kekurangannya dari sudut yang lain. Mungkin dia seorang yang kaya dan berharta tetapi kurang dari segi ibadahnya kepada Allah, rendah nilai imannya, ilmunya serta akhlaknya.

Ramai di kalangan umat Islam hari ini yang suka melihat cacatcela atau aib orang lain, sehingga banyak berlaku umpat keji, iri hati, saling memfitnah dan seumpamanya, dengan anggapan dialah yang lebih baik padahal dirinya penuh dengan kelemahan.

Namun, lantaran wujudnya sifat ego atau angkuh menyebabkan dia tidak mahu mengakui kelemahan dirinya sendiri.

Sesungguhnya Allah sangat membenci seseorang yang menganggap dirinya lebih sempurna atau lebih baik daripada orang lain sedangkan hanya Allah yang maha mengetahui siapakah manusia yang terbaik itu.

Sebab itu, berbahagialah orang yang suka meneliti aib sendiri seperti mana sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: “Berbahagialah (thuuba) bagi sesiapa yang sibuk memerhatikan (memperbetul) kekurangan (diri) sendiri daripada meneliti kekurangan orang lain.” (HR Al-Bazzar dari Anas)

Mengapa orang yang gemar memperbetul diri sendiri dikatakan oleh Nabi s.a.w. sebagai orang yang bahagia? Jawapannya ialah kerana orang yang asyik melihat kekurangan sendiri menyebabkan dia tidak punya masa memeriksa atau melihat kekurangan orang lain. Dengan demikian, dia tidak akan bermusuhan dengan sesiapa manakala Allah s.w.t. pula menyukainya dan manusia lain pun tidak akan membencinya.

Sebab itu sebagai manusia, kita perlulah sentiasa bermuhasabah diri – muhasabah terhadap kekurangan iman dan amalan kita, muhasabah terhadap kekurangan ilmu dan ibadah serta ketaatan kita kepada Allah s.w.t. dan pelbagai kelemahan lain.

Saidina Umar Al-Khattab berkata: “Hisab (hitunglah) dirimu sebelum nanti maku dihisab oleh Allah (pada hari akhirat).”

Dinyatakan bahawa terdapat satu pohon di syurga yang dipanggil “Al-Thuuba” (perkataan thuuba seperti tersebut dalam hadis Nabi s.a.w. adalah berasal dari perkataan “tayyib” yang memberi maksud ‘bagus atau baik sekali’ yang sangat luas dan lebar naungan pohonnya dimana memerlukan masa 100 tahun seseorang berjalan dibawahnya dengan berkenderaan umpama kuda dan sebagainya.

Sibuk meneliti aib atau kekurangan sendiri memberi bermaksud sentiasa memperbetul kelemahan dan kesalahan diri sendiri lalu insaf dan bertaubat, kemudian segera membuat perubahan, iaitu daripada bersifat negatif kepada sifat yang positif, juga sentiasa berlapang dada dalam menerima nasihat yang baik.

Sebenarnya memperbetul atau memuhasabah diri adalah sifat yang sangat mulia dan terpuji kerana ia sunnah Rasulullah s.a.w. dan merupakan amalan salihin dan mukmin sejati.

Dalam satu wasiat Saidina Umar Al-Khattab, beliau menyatakan: “Jika anda menemukan cela (kekurangan) pada seseorang dan anda mahu mencacinya, maka cacilah dirimu (sendiri), kerana celamu (kekuranganmu) lebih banyak darinya.” Dengan menginsafi yang kekurangannya lebih banyak daripada orang lain, tentulah akan mematahkan hasratnya untuk mencela orang lain.

Adalah diriwayatkan bahawa pada setiap malam, Saidina Umar Al-Khattab akan memeriksa catatan amalannya. Sekiranya terdapat amalan kebaikan, ia melahirkan perasaan syukur kepada Allah lalu berazam dengan lebih gigih untuk menambah lagi amal kebaikannya pada keesokan harinya.

Tetapi apabila sampai kepada catatan amalan yang tidak baik, ia terus mencela dan menyeksa dirinya (sendiri) sebelum nanti berhadapan dengan seksaan Allah pada hari akhirat.

Inilah ketinggian sifat Saidina Umar. Dalam sebuah hadis, Nabi s.a.w. bersabda bermaksud: “Jika kamu mahu menyebut keaiban (kekurangan) orang lain, maka ingatkanlah lebih dulu keaiban dirimu sendiri.”

Seseorang Muslim itu bukanlah tidak boleh memperingatkan saudara seagamanya yang melakukan perbuatan tercela agar kembali ke pangkal jalan, bahkan itulah satu sifat terpuji.

Tetapi hadis Nabi s.a.w. seperti di atas mengingatkan agar seseorang itu tidak mencari aib orang lain sehingga aib sendiri dilupakan. Adalah sifat yang lebih keji jika mencari-cari atau meneliti aib orang lain itu menjadi kegemaran kepada seseorang.

Untuk menjadikan kita insaf dan sedar terhadap kekurangan diri sendiri, Islam menyeru dan menyarankan agar kita sentiasa berbaik sangka kepada sesama manusia, semoga dengan demikian hari kita selalu bersih dan terjaga daripada segala sesuatu yang tidak baik.

Nabi s.a.w. bersabda bermaksud: Ada dua macam yang tidak ada di atas kedua-duanya sesuatu berupa kebaikan, iaitu baik sangka dengan Allah s.w.t. dan baik sangka dengan hamba Allah (manusia). Dan ada dua macam pula yang tidak ada di atas kedua-duanya sesuatu berupa kejahatan, iaitu buruk sangka dengan Allah dan buruk sangka dengan hamba Allah.”

Hadis itu menyarankan sekali gus menggesa kita agar berbaik sangka terhadap Allah dan hamba-Nya, iaitu manusia, dan tidak pula menaruh buruk sangka kepada Allah dan juga hamba-Nya kerana perlulah diinsafi bahawa yang benar-benar mengetahui apa yang terkandung di dalam hati setiap manusia itu hanyalah Allah.

Sudah menjadi sifat manusia, iaitu tidak mahu mengakui kekurangan diri sendiri. Kadang-kadang ada saja ulasan di dalam hati kita apabila memandang seseorang yang menurut pandangan zahir kita terdapat kekurangan padanya.

Sebagai contoh, jalannya tempang, mulut atau matanya besar, bibirnya tebal, tidak pandai dan pelbagai lagi ungkapan hatinya yang sebenarnya kotor. Sememangnya manusia ini sifatnya berasa dirinya benar belaka dan lebih baik daripada orang lain.

Allah s.w.t. mengingatkan di dalam al-Quran menerusi firman-Nya bermaksud: “Maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu (bahawa kamu suci bersih daripada dosa). Dialah sahaja yang lebih mengetahui akan orang yang bertakwa.” (An-Naim: 32)

Maka, untuk mewujudkan hubungan harmoni di dalam kehidupan bermasyarakat, sewajarnya setiap individu Muslim saling bersangka baik dan saling hormat-menghormati kerana manusia itu ada kelebihan dan kelemahannya masing-masing.

Sedarlah kelemahan diri sendiri sebelum berasa ada kekurangan pada diri orang lain. Jika kita terlihat kecacatan pada seseorang yang Allah tunjukkan, segeralah berfikir dan insaf yang kita lebih cacat daripada orang itu. Kecacatan hati kita sebenarnya adalah lebih parah berbanding kecacatan lahiriah yang kita lihat pada diri orang lain.

Oleh itu, setiap Muslim perlu memperbaiki diri masing-masing, menjauhkan diri daripada terjerumus ke lembah kemungkaran serta buangkan segala sifat mazmumah yang banyak bersarang di hati agar mudah perjalanan kita menuju Allah s.w.t. dan mencapai keredaan-Nya.


 
Oleh WAN AMINURRASHID.

Kelahiran Anak Jadi Ujian Allah Kepada Ibu Bapa

Anak adalah anugerah Allah yang istimewa kepada pasangan suami isteri.

Firman Allah bermaksud: “Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia kesukaan kepada benda yang diingini oleh nafsu ialah perempuan dan anak pinak, harta benda yang banyak berpikul-pikul daripada emas dan perak, kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih dan ternakan serta kebun, semuanya ialah kesenangan hidup di dunia.” (Surah Ali Imran, ayat 14)
 Perlu ditegaskan bahawa kelahiran seorang anak diharap akan menyambung warisan keluarga. Ia sebenarnya mengungkap banyak makna dan pengertian yang tersurat dan tersirat di sebalik kewujudan mereka. Ia boleh dijadikan renungan dan iktibar untuk menginsafkan kita sebagai hamba Allah.
 Pertama kelahiran anak memadai sebagai bukti paling mudah mengisyaratkan kekuasaan dan keangungan Allah mengatasi segala-galanya di alam maya ini. Sebelum lahirnya anak itu, dia melalui pelbagai peringkat berbeza dalam rahim selama sembilan bulan 10 hari sehingga tercipta seorang manusia yang sempurna kejadiannya.
 Dalam hal ini, Allah menceritakan proses kejadian manusia di alam rahim dalam firman-Nya bermaksud: “Dan sesungguhnya Kami menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah. Kemudian Kami jadikan pati itu (setitis) air benih pada tempat penetapan yang kukuh (dalam rahim). Kemudian kami ciptakan air benih (air mani) itu menjadi sebuku darah beku; lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging. Kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi berapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Selepas sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya.” (Surah al-Mukminun, ayat 12-14)
 Selepas itu, barulah tercipta seorang insan yang sempurna kejadiannya sesuai dengan pengiktirafan Allah kepada manusia sebagai khalifah dan hamba Allah di bumi ini.
 Firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya Kami menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).” (Surah at-Tin, ayat 4)
 Pengajaran betapa kejadian manusia yang amat kompleks ini, cukup membuktikan betapa Allah Maha Besar lagi Maha Agung. Dia adalah pencipta yang sebenarnya kepada sekalian alam ini.
 Seterusnya, manusia sebenarnya amat daif dan kerdil sifatnya sentiasa bergantung harap kepada Allah sepanjang masa.
 Oleh itu, setiap insan wajib beriman kepada Allah untuk menikmati kesejahteraan di dunia dan akhirat dalam keredaan Ilahi.
 Kedua, anak adalah amanah Allah yang dipertanggungjawabkan kepada setiap ibu bapa. Justeru, lahirnya seorang anak bukannya sebagai satu keseronokan hidup atau bebanan. Sebaliknya. ujian Allah kepada setiap ibu bapa.
 Firman Allah bermaksud: “Dan ketahuilah bahawa harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah ujian dan sesungguhnya di sisi Allah jualah pahala yang besar.” (Surah al-Anfal, ayat 28)
 Dari sini setiap ibu bapa wajib mendidik dan mengasuh anak mereka. Tetapi, malangnya sejak akhir-akhir ini, ada yang sanggup membunuh anak sendiri sama ada dengan membuang bayi di tepi jalan, melakukan penderaan yang membawa kepada kematian dan sebagainya. Maka, tidak hairan As Sheikh Muhammad Qutb menganggap bahawa kita kembali kepada zaman jahiliah yang sanggup menanam hidup-hidup anak perempuan mereka kerana tidak sanggup menanggung malu. Jadi tidak ada bezanya sama sekali di antara perbuatan menanam bayi itu dengan membuang anak dengan niat membunuh. Ini kerana kedua-dua perbuatan itu dilarang Allah.
 Perlu diinsafi bahawa mendidik dan mengasuh anak termasuk dalam pengertian ibadat kepada Allah. Ini kerana, setiap ibu bapa akan dipertanggungjawabkan terhadap apa yang dilakukan terhadap anaknya. Lebih-lebih lagi anak itu adalah seumpama helaian kertas putih yang belum lagi diwarna dan dicorakkan. Maka ibu bapalah yang mewarna dan mencorakkannya berdasarkan kepada cita rasa mereka.

Dalam hal ini, Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Setiap daripada kamu adalah pemimpin dan kamu akan dipertanggungjawabkan terhadap orang yang dalam pimpinan kamu; seorang pemerintah adalah pemimpin dan akan dipertanggungjawab terhadap rakyatnya; seorang lelaki adalah pemimpin kepada anggota keluarganya dan akan dipertanggungjawabkan terhadap anggota keluarganya; seorang wanita adalah pemimpin di rumah suaminya dan akan dipertanggungjawabkan terhadap anak-anaknya dan pimpinannya; dan khadam adalah diamanahkan terhadap harta tuannya dan akan dipertanggungjawabkan terhadap apa yang berada di bawah amanahnya.” (Riwayat Bukhari)

Menyedari kepentingan pendidikan terhadap anak-anak, maka setiap ibu bapa wajib mendidik anak mereka menjadi orang berguna untuk agama, masyarakat serta negara.
 Untuk itu, mendidik anak mempunyai kepakaran dan seninya tersendiri. Rasulullah s.a.w. menganjurkan ibu bapa agar mempunyai sifat lemah lembut, penuh kasih sayang, berlapang dada dan sabar dalam menghadapi kerenah anak yang pelbagai ragam.
 Diriwayatkan dari Abu Hurairah katanya: “Sesungguhnya Al Aqra’ bin Habis pernah melihat baginda memeluk Hasan. Lalu Al Aqra’ berkata: Sesungguhnya aku memiliki 10 anak, namun aku tidak pernah memeluk seorang pun daripada mereka. Kemudian, Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesungguhnya sesiapa yang tidak mempunyai sifat penyayang, nescaya dia tidak akan disayangi.” (Riwayat Bukhari & Muslim)
 Menyentuh mengenai corak pendidikan terhadap anak-anak, Ibnu Khaldun dan menggariskan pendidikan itu kepada tiga iaitu:
 Pertama, melengkapkan anak dari segi keagamaan. Tugas ini lebih menjuruskan ke arah pemantapan iman dan istiqamah dengan Islam, agar anak-anak berpegang teguh kepada ajaran Islam. Dari sini, barulah ketahanan diri dan kemantapan iman dapat dijana sebagai generasi pewaris kepimpinan Islam pada masa depan.
 Kedua, menghias diri anak dengan perhiasan akhlak Islam. Ini selaras dengan sabda baginda bermaksud: “Didiklah anak-anak kamu dan perelokkanlah akhlak mereka.” (Riwayat Ibnu Majah)
 Sejarahlah membuktikan betapa akhlak memainkan fungsi utama dalam menentukan jatuh bangunnya sesebuah bangsa. Justeru, pembinaan akhlak perlu bermula dari rumah, iaitu ibu bapanya yang bertanggungjawab dalam membentuk generasi kental dan tahan uji dengan apa juga cabaran.
 Ketiga, melengkapkan diri dari segi pemikiran, Ini bermakna aspek keilmuan juga wajib diberi penekanan terutama ilmu agama sebagai perisai dan bekalan dalam meniti jambatan hidup yang penuh onak dan duri.
 Pada masa sama, jangan dikesampingkan ilmu duniawi yang tidak kurang pentingnya dalam mencorakkan hala tuju dan matlamat hidup manusia di dunia dan akhirat. Ilmu juga berfungsi menyerlahkan ketampilan dan jati diri seseorang sebagai seorang Muslim berpendirian teguh dan berwawasan. Ilmu sewajarnya dicerna bersama dengan iman dan akhlak bagi melahirkan insan Muslim yang berkeperibadian sepadu dan sempurna serta sebagai anggota masyarakat yang berguna kepada Islam dan negara.
 Kesimpulan, anak adalah amanah Allah yang perlu diberi perhatian terbaik agar menjadi insan bertakwa serta berguna kepada Islam dan masyarakat.Alangkah beruntungnya ibu bapa yang memiliki anak yang salih, dimana doanya adalah amalan berterusan di mana pahalanya sampai kepada kedua ibu bapa yang mendidiknya. Untuk renungan kita bersama, Lukman Al Hakim pernah berpesan kepada anaknya sebagaimana terungkup dalam firman Allah bermaksud: “Wahai anak kesayanganku! Dirikanlah solat dan suruhlah berbuat kebaikan serta laranglah daripada melakukan kemungkaran dan bersabarlah terhadap segala bencana yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya.” (Surah Lukman, ayat17)
Oleh Engku Ahmad Zaki Engku Alwi.

Forum Perdana Dimasjid Batu 10 Lekir








Majlis Meraikan Bakal-bakal Haji peringkat Mukim Lekir


PAS Cawangan Batu 10, Lekir telah mengadakan satu majlis meraikan bakal-bakal haji peringkat Mukim Lekir pada 6 Oktober 2010 (Selasa) di Markas PAS, Batu 9 1/2 , Lekir , dimulai dengan solat maghrib berjamaah dan kemudiannya membaca surah Yassin , yang di pimpin oleh Yang Di Pertua PAS Kawasan Lumut, Haji Noh Ahmad. Bakal-bakal Haji juga berkesempatan mendengar kuliah haji oleh Haji Noh , yang menceritakan pengalaman-pengalaman ibadat haji yang pernah dilaksanakan , yang boleh diambil iktibar oleh bakal-bakal haji. Kira-kira 20 orang jamaah dari Mukim Lekir akan berangkat ke tanah suci Mekah dalam beberapa hari lagi. Semoga pemergian mereka selamat dan mendapat haji yang mabrur.