Jumaat, 15 Oktober 2010

Kehalusan Titi Siratalmustaquim Bagai Rambut Belah Tujuh.

Ketika dikumpulkan dipadang Masyar nanti, sekelian manusia dan jin akan manjadi gementar kerana amalan masing-masing akan ditimbang. Disini tibalah saatnya manusia akan dihisabkan bagi menentukan nasib masing-masing iaitu samaada akan dihumbankan ke neraka yang tidak terkira azabnya atau diganjarkan pula dengan syurga bernikmat nan indah.

Kelak Allah akan bertindak selaku hakim yang bakal mengadili perhisaban setiap manusia dan jin. Bagaimanapun peluang untuk tampil ke muka pengadilan dihari akhirat itu nanti tidak semistinya dilalui oleh semua insan.

Setiap seorang dari mereka akan ditangkap oleh para malaikat dengan garang dan kasar mereka akan dicampakan atau ditarik masuk ke rahang neraka yang menjulang panas apinya.

Manakala manusia-manusia mukmin dan orang-orang pilihan Allah akan dibawa kemuka pengadilan secara lembut untuk dihisab dihari itu.

Imam Muslim meriwayatkan, terdapat tiga golongan manusia yang tidak akan dipanggil untuk penghisaban kerana kejinya perangai mereka ketika didunia.

Golongan yang tiga itu:
  1. Orang yang menurunkan kainnya dibawah mata kakinya.
  2. Orang yang suka mengungkit pemberiannya terhadap seseorang.
  3. Orang yang menjual barang dengan sumpah palsu.

Disamping orang-orang kafir dan tiga golongan manusia tersebut, manusia yang asyik mengerjakan syirik tidak akan berpeluang untuk berhadapan dengan Allah bagi dipertimbangkan amalan diakhirat nanti.

Orang-orang yang bernasib baik tetap akan gementar seluruh anggota masing-masing kerana akan diperiksa lebih dahulu rekod amalan mereka sebelum ditimbangkan dineraca yang dipanggil sebagai ‘Mirzan’.

Allah akan memerintah malaikat-malaikatnya mengumpulkan umat-umat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. untuk diadili lebih dahulu seorang demi seorang.

Lalu dibuka kitab amalan masing-masing didepan mereka. Melihatkan mereka dengan tubuh yang basah berpeluh, dengan hati yang terkejut-kejut akan lembaran amalan mereka yang dilakukan sepanjang kehidupan didunia.

Ketika itu ditanya satu persatu amalan mereka, dan pada ketika itulah mulut mereka yang berhadapan dengan mahkamah pengadilan akan terkunci tidak dapat menjawap atau menafikan apa jua dakwaan yang dihadapkan.

Yang menjadi pembela mereka pada hari itu ialah amalan-amalan suci dan soleh terdiri dari sembahyang, sedekah, jihad, korban dan lain-lain.

Lidah, telinga, mata, hidung, tangan dan kaki akan menjadi saksi yang bakal membenarkan atau menafikan dakwaan-dakwaan.

Seseorang insan itu didakwa telah meragut nyawa seseorang manusia secara aniaya dan tanpa sebab ketika didunia maka tangannya berkata-kata.

Perhitungan Allah tentang perhisaban yang ditetapkannya dihari akhirat nanti akan berjalan licin dan tidak berselindung lagi.

Perhisaban manusia dimahkamah Illahi dihari akhirat akan disaksi oleh seluruh manusia dan jin serta juga para malaikat dan nabi-nabi. Setelah selesai dibentangkan tentang segala kesalahan dan kerja-kerja jahat mereka serta juga tentang amal-amal baik ketika didunia dulu lalu dihantarkan manusia itu kepada neraca ‘Mirzan’ untuk ditimbangkan beratnya atau ringannya amalan baik dan jahat tadi. 

Sekira didapati berat dosa mereka maka sekali gus ia akan berhadapan dengan api neraka yang marak menjulang yang sentiasa menanti mangsa-mangsanya.

Dan jika didapati pahalanya lebih berat dari dosa-dosa yang pernah dilakukan maka cerahlah nasibnya, akan terlepaslah dia dari bakaran api neraka.

Process pengadilan dimahkamah hari akhirat mempunyai peringkat masa tertentu dan ini bergantung kepada amalan seseorang. Ada yang merasakan pengadilan itu berjalan terlalu lama, memakan tempuh berpuluh-puluh tahun, ada pula yang merasakan seperti setahun, ada pula yang merasakan seperti setahun atau sebulan atau cuma beberapa minggu saja.

Dan ada golongan yang merasakan bahawa perjalanan pengadilan dihari akhirat sebagai terlalu singkat, Cuma sehari atau sekejab sahaja. Bagaimanapun setelah pertimbangan dilakukan dimahkamah Padang Masyar, manusia-manusia tadi dihantarkan pula menyeberangi satu jambatan yang melintasi kawah api neraka menuju ke neraka.

Gementarlah sekali lagi sekelian tubuh kerana dijambatan itu ditentukan sampaikah tidaknya perjalanan seseorang insan itu ke syurga atau terjunam masuk ke dalam neraka.

Orang-orang yang beramal soleh serta telah mendapat pengampunan dari Allah, para Rasul, Nabi-Nabi, para wali, para syuhada, ahli-ahli jihad serta mereka yang tinggi amalan baiknya merasakan jambatan yang memisahkan antara Padang Mahsyar dengan syurga sebagai terlalu dekat.

Ada yang merasakan jambatan itu cuma selangkah kecil sahaja, ada yang merasakan pula suatu lompatan dan ada pula yang melihat jambatan itu terlalu panjang dan sukar untuk dilintasi kerana bawahnya api neraka sedang marak menjulang dengan bunyinya yang mengegarkan dan mengerunkan.

Mereka yang tinggi amalannya serta yang mendapat rahmat dan kasihan dari Allah akan melalui jambatan penentuan itu cepat seperti sesaat atau sepertikan sesaat kilat menyambar.

Ada yang melintasi jambatan itu bagaikan hembusan angin kencang dan ada pula yang melintasi jambatan itu bagaikan burung yang terbang laju, ada yang melintasi seperti seekor kambing yang belari perlahan malah ada yang melintasi jambatan itu sehari semalam.

Sebahagian manusia melintasi jambatan penentuan itu memakan masa berminggu-minggu, dan ada yang berbulan-bulan dan ada pula yang bertahun-tahun.

Ada diantara mereka yang melihatnya seperti terlalu sukar untuk dilalui kerana licin dan berduri dan ada pula yang melihatnya sebagai terlalu tajam dan halus seperti rambut yang  dibelah tujuh.

Demikianlah serba sedikit pandangan tentang mahkamah Padang Mahsyar dan titian yang menentukan cerah gelapnya nasib seseorang manusia dihari akhirat nanti sebagaimana yang diterangkan oleh Allah didalam kitab Al-Quran.

Oleh:Naveer Mohidin bin Syed Mohammad.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan