Jumaat, 26 November 2010

Tudung Sekarang Hanyalah Fesyen


Selepas Tudung Wardina,Malaysia popular pula dengan Tudung Ekin,Selepas itu Tudung Yuna.Saya tidak nafikan bahawa perkembangan ini merupakan satu perkembangan yang bagus,daripada tidak bertudung,ada yang bertudung semata-mata ingin mengikut fesyen semasa. Namun,budaya ini secara tidak lansung menghakis ‘kehebatan’ si tudung labuh. Dulu,perempuan tidak perlu membuka mulut untuk berdakwah,cukup dengan pakaiannya dan jelingan matanya,si lelaki akan berasa malu. Namun,disebabkan Islam telah di-fesyen-kan,tudung labuh,purdah dan jubah sudah hilang makna atau objektif asalnya.

Seorang rakan alam maya saya bertanya,apakah patut dia bertudung labuh. Disebabkan saya tidak pernah melihat wajahnya walaupun dalam gambar,saya bertanya adakah dia sudah menutup aurat dengan sempurna dan dia menjawab dia sudah menutup auratnya dengan sempurna cuma dia inginkan pandangan dari saya,apakah patut dia bertudung labuh.

Pada pendapat saya,jika dia sudah pun menutup aurat dengan sempurna,bertudung labuh atau tidak itu terpulang atas kehendak peribadinya.Memang ada di dalam quran menyuruh Rasulullah mengarahkan para isterinya melabuhkan jilbab(tudung) tapi intipati sebenar ayat itu ialah untuk isteri-isteri Rasulullah menutup aurat mereka.Jadi,sesiapa yang telah menutup aurat mereka dengan sempurna,bagi saya bukanlah satu kewajiban untuk memakai tudung labuh.

An-Nur ayat 31:

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.

Saya pernah berjumpa dengan seorang ustazah,malah hafizah lagi tetapi dia tidak bertudung labuh.Alasannya sama,dia sudah menutup aurat jadi tidak perlu lah untuk memakai tudung labuh.

Dan saya akui bertudung labuh tersangatlah elok kerana bertudung labuh ada alasannya dan setahu saya,alasannya ialah supaya aurat lebih terjaga.Contohnya ketika angin bertidup kencang,kalau bertudung labuh pasti kain tudung tidak terselak tapi kalau tidak bertudung labuh,potensi untuk kain tudung terselak adalah besar,maknanya,potensi untuk aurat terdedah adalah besar.

Malah,jika bertudung labuh,seorang muslimah itu akan lebih terlindung daripada melakukan maksiat.Contohnya,jika dia terasa ingin membuat maksiat,mesti terlintas di dalam kepalanya, “aku bertudung labuh,takkan nak buat maksiat kot.”Sama keadaannya jika sesiapa yang berserban.

Saya sarankan kepada sesiapa sahaja yang membaca supaya bertudung labuh tetapi ingatlah,lakukannya kerana Allah bukan kerana makhluk.Apa yang saya maksudkan,jangan lakukan kerana ikutkan fesyen.

Lihatlah apa yang berlaku sekarang,saya tidak salahkan Yuna dalam keadaan ini namun cuba anda perhatikan sesiapa yang memakai tudung Yuna,besar kemungkinan bahawa auratnya terdedah.Lihatlah baju yang dipakai,ketat dan lihatlah seluar yang disarung,sendat. Ya,tudung mereka sekadar fesyen,bukan untuk menjaga aurat,bukan kerana Allah..

Kesimpulannya,jika anda sudah menutup aurat anda dengan sempurna,terpulang kepada anda untuk bertukar kepada tudung labuh atau tidak dan jika anda masih belum tutup aurat anda dengan sempurna,wajib ke atas anda berbuat demikian.Samada Tudung Wardina, Tudung Ekin mahupun Tudung Yuna,tiada masalah asalkan anda menutup aurat anda dengan sepurna.