Sabtu, 6 November 2010

Tipu Daya Helah Dunia

“Tidak ada kehidupan didunia melainkan mata benda yang menipu daya”. Tuhan ingatkan kita kalau kita hidup bukan atas dasar mencari takwa atau bukan atas kerana cintakan Tuhan,maka dunia yg kita hadapi ini akan menipudaya kita kecuali orang yang bertakwa. Orang yang hidup bukan atas dasar takwa,Tuhan ingatkan kita hidup didunia ini semua tipu daya.
Orang yang hidup didunia atas takwa tidak akan tertipu. Kalau hidup bukan atas tujuan Tuhan atau Takwa. Maka akan berlakulah tipudaya. Bahkan Tuhan izinkan dunia berbuat begitu kepada kita…Apa itu tipu daya? Makna dan bagaimana ia berlaku…
Tamsilan…
Orang bila nak tipu kita dia akan tunjukkan barang yang indah..hingga kita terpengaruh.maka lepas itu dia tipu kita. Itu tipu. Tapi kalau kita dah tahu dia tu suka menyusahkan kita selama ini maka dia tipu kita..itu bukan tipu…itu kita memang suka ditipu.
Dunia menipu kita begitulah seperti yang pertama tadi. Dia tunjukkan yang indah-indah. Kita kena tipu tapi tak sedar..kalau sedarpun jangka panjang, dah terlambat. Payah nak perasaan atau kita diangan-angankan. Itulah gamitan dunia kepada kita.
Bagaimana kita ditipunya…dibuatnya kita bila dengar jawatan seronok, dengar duit seronok walaupun tak dapat. Dia tayang-tayang keindahan.Waktu itu dia tipu kita..
Bagaimana dunia tipu kita …..
1.Sebelum kita dapat dunia.…angan-angan,korban masa,korban wang ringit sampai kita letih, tak juga dapat. Kita korban harta untuk dapatkan harta lain.Yang nak tak dapat, yang ada hilang. Walaupun kecil..masa terkorban. Maka kita marah,bergaduh dengan bini, letih kejar dunia tapi tak dapat.walaupun kecil tapi sampai bercerai berai.Umumnya sedikit yang dapat dunia yg diburunya.
2.Bila dapat datang sombong,megah. Maka jadilah kesannya orang dengki dan marah.Kemuncak dari itu orang boleh bunuh kita.Masa kejar dunia ada tak kita fikirkan kesannya.Dunia punya pasal kita kena bunuh.Dalam tipuan ada tipuan.
3. Bila dunia dah dapat banyak.Kalau dapat sedikit tak terasa lagi.Tapi bila dapatbanyak tak puas,tak bahagia.Tertipu lagi.Boleh tahan.Tuhan datangkan masalah lain.Sebagai tanda Tuhan dah murka dengan kita dan dah mula lepas tangan dalam hidup kita. Anak memberontak.Isteri tak taat.Akhirnya terfikir banyakpun tak slesai problem.
Peringkat ini manusia terbahagi 2..
1.Hati susah menderita sampai putus asa.
2.Bila tekanan makin kuat boleh bunuh diri.
Bila dah mati sedangkan masa hidup nak buat syurga di dunia,bila dia lihat ada azab yang sangat pedih dia terpaksa terima azab tu. Barulah terkumpul di kepala aku sudah terlambat.Penyesalan yang dahsyat.Itu kemuncak penipuan dunia.
Sedangkan orang hidup bertakwa dapat dunia dia untung tak dapat pun untung.Kenapa pula bila tak dapat tu lagi untung? Hadis ada cerita bila kita gunakan kemudahan dunia untuk akhirat.Itulah untung.Tak dapat dunia lagi untung..bagaimana? Dunia bila tak dapat paling-paling berat makan susah…hadis kata mereka akan dapat di akhirat lebih besar.Itulah hikmahnya Rasul tak dapat kuasa sebab nak dapat di akhirat.Susah nak dapat sesuatu didunia…nak beli sesuatu hingga cicir air liur, tak dapat juga maka itu peningkatan darjat diakhirat.Untunglah tu.Walaupun dapat, untung juga tapi tak sebesar dapat gantian untung diakhirat.Jadi orang takwa itu, dapat untung, tak dapat lagi untung.
Orang dunia dapat dunia bukan atas dasar takwa, 2 x rugi didunia susah sedagkan harta itu di akhirat disusahkan olehnya juga.Bahkan hingga ketuk-ketuk kepala kerana terlalu menyesal kerana ditipu dunia.Kita suka dapat pada halnya tak dapat itu lebih besar untung dari dapat.Sebab itu rasul-rasul itu 3  orang sahaja yang Tuhan berikan dunia kepada mereka.
Jadi kalau kita berbuat atas dasar takwa, jagan risau  berjaya atau tidak.Gagal Tuhan nak berikan yang besar di akhirat.Tapi kalau dapat bersyukurlah kerana boleh memberi dan berkhidmat.
Untuk selamat dr tipuan dunia
1.Mesti mendapatkan Tuhan.
2.Mesti dengan pimpinan Mursyid.
3.Dengan jalan Mujahadah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan