Rabu, 3 November 2010

Puitis....baca ler...


hadirku di sini seketika cuma
hadir bersama seribu impian (malahan mungkin juga jutaan)
dengan harapan tinggi menggunung
namun tangan tak tercapai awan
nakku petik bulan dan bintang
buat hiasan neon nan gemilang
ku kutip, ku siram, ku anyam, ku kitar
belanja berhemah ku amal
moga menjadi teladan rakan dan taulan
seusia ku di sini…ku lihat, ku senyum, ku belai…
biar seketika aku bersuara
awalnya ke terasa sepi…di akhirnya ku tertawan
ku ubah cara… ku tunjukkan jalan moga dicontohi
walau ada ketikanya aku kantoi
kantoi bukan bermakna tewas, tapi sebenarnya aku lemas
ada masanya aku cemas…ku gagahi ku lawan, kerna
Hidupku berani untuk gagal
seketika ku lihat…wah!!! hebat ideanya
memang kreatif… ku biar, harapanku semua yang lain turut teruja…dan menjadi ikutan
tanpa ku sedari… ada mata lain memerhati
meneliti… bukan mencaci walau tak puas hati
namun hati itu tidak bersuara
ku tidak tahu
ada ketika hati itu… mungkin juga membodek aku… agaknya
namun aku masih waras
ada ketika hati itu bersuara
tak juga ku peduli… kerana dia dan dunianya
tidak sama dengan duniaku
walau suara itu suara kebenaran (ku ikut dalam diam)
kini … aku tiada lagi di situ
dunia ku kini sudah berubah
sungguh aku teruja dengan dunia baru ku ini
wah… apa lagi …
“ku gembira di sampingnya, ku dibelai tiap waktu, hari esok kan ku nanti, kita akan bersama”
ketika aku di sini.. di dunia idamanku… indahnya
indah hanya sementara
walau manis… tetap ada pahitnya
sungai itu…dulu yang ku tinggal pergi
kini ku rindui
deruan angin, kicauan burung juga…’ombak lombong’
hati itu masih di sana dengan dunianya
ku terharu juga terkila kerna ia masih disitu
(Bila nak tukar? Ntahla! mungkin di sini dunia ku… ku pasrah)
hati itu seketika seolah-olah mengtuk hati ini
ingin membisikkan sesuatu… namun tak kesampaian…
kerna di sini.. dunianya berbeza
tak sama dengan di situ
lagi pulak suasa di situ bukan lagi bawah kawalanku
Namun,
seketika aku seakan terdengar bicara hati itu
katanya “lihatlah! inilah hasi peninggalanmu”
mengapa ya?
hati itu… biarpun tidak suka
namun apa daya… aku tiada kuasa (bukan gila kuasa)
cerita kini… manusia maju… kreatif pada tempatnya jimat juga pada tempatnya
mungkin juga waktu itu.. ah.. siapapun tidak tahu apa akan terjadi pada masa depan… kesan dan akibatnya
harimau mati meninggalkan belang, manusia pergi meninggalkan nama
Masih tidak mengerti?
sayu… pilu…apa jua tinggalan… baik atau buruk atau tidak tahu atau tiada apa-apa
ada ketika si celupar berbiacara
kerna lumrah dan adat manusia (agaknya, semua ke?)
mahu menegakkan benang basah atau kerna maruah diri tercabar atau kerna suka suka
mulut ini membisu seribu bahasa
telinga ini terasa panas membara… kepanasan
namun… ia berlalu begitu saja
menahan marah serta kesian
bicara manis mengguris kalbu, menanam tebu di tepi bibir
barang yang lepas biar berlalu, jadikan ia sebagai tabir
nukilan hati luahan simpati
walau ia tiada makna
mengubat luka di dalam hati
agar mata terpejam lena dibuai mimpi yang indah...Zzzzzz...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan